Heathfield High School - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van A De Sutter - WaarBenJij.nu Heathfield High School - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van A De Sutter - WaarBenJij.nu

Heathfield High School

Door: nickycapetown

Blijf op de hoogte en volg A

12 Maart 2008 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hier ben ik dan terug, opnieuw doodop van het lesgeven vandaag. Don't get me wrong, I love to do it, maar als je 7 klassen van gemiddeld 45 lln de revue ziet passeren, ben je uitgeput by the end of the day. De lessen starten at 8.15 am, en duren 35 minuten per les. Het gaat als volgt : lln hebben 3 lesuren, dan half uur pauze, terug 3 lessen van 35 min, terug half uur pauze, dan nog een laatste sessie van 3 lesuren, dan is het 14.10 u en mogen ze naar huis. Miskijk je niet op het feit dat ik vroeg klaar ben (in vergelijking met ons systeem) want door de overbevolkte klassen, heb ik het gevoel alsof ik 12 u heb staan lesgeven. Ik heb maximum 7 lessen per dag, dus gelukkig af en toe eens wat tijd om op adem te komen. Ik heb vandaag in mijn vrij half uurtje een toets opgesteld over Belgie, die ze morgen moeten maken. Je geeft je blad af op het secretariaat en het wordt gecopieerd voor jou. De toets is voor grade 8a,b,c en d en voor 9 a, b, c en d. Ik heb dus grade 8 and 9. Middelbaar gaat hier vanaf grade 8 tot 12. Ze beginnen dus aan het middelbaar op de leeftijd van 13 a 14 jaar, omdat ze langer in primary school zitten en uiteraard zitten ze per leeftijd in dezelfde klas. Ik vervang de leerkracht van Arts and Culture (A & C) en Life Orientation (hier afgekort LO). Maar natuurlijk geef ik de lessen die ik zelf interessant vind hehe. Er is nog steeds geen vervangende leraar gevonden, en ze hebben me al gevraagd of ik niet wil blijven haha. De directeur was heel tevreden met alle pennen die ik meehad.

Ik zit met een vervelende droge hoest en met lichte keelpijn, komt door the weatherchanges I think and of course by using or raising my voice so often, wat je automatisch doet als je constant voor een groot publiek praat.
Vandaag is het hier een aangename 22 graden, veel minder warm dan de temperaturen die we vorige week hadden. Er is ook wat bewolking met een lichte wind. Maar die overgang van airco inside, en dan terug in de warmte outside is what causes my cough and aching throat I think.
Vorige week had ik ook last van maagkrampen, met de gepaard gaande buikloop, zeker de helft van de groep vrijwilligers heeft er last van gehad. Kreeg net een smsje van Tine (Noors meisje, zij zit in Strandfontein), dat ze vandaag naar de dokter is geweest en niet naar haar vrijwilligersproject kon gaan vandaag.
Heb ik jullie al verteld dat de directeur me maandagmorgen voorstelde aan alle 900 lln ? Elke maandagmorgen is er "assembly", iedereen verzamelt op de speelplaats waar de lln op soort tribunes zitten in hun groene uniform. I took pictures of that, so you will see that later. Opeens vroeg hij of ik iets wou zeggen, daar stond ik opeens met een micro in mijn hand met 900 paar nieuwsgierige ogen op mij gericht haha. But I managed fine.
Heel raar om te zien dat er ook politie aanwezig was om een oogje in het zeil te houden. Ook lopen er constant mensen van de security rond, tijdens de lessen, just to check that no one from outside the school enters the property.
Ik kijk enorm uit naar het weekend, zoals nog een aantal vrijwilligers hier met wie ik sms-contact hou. Ik denk dat iedereen uitgeput is na zijn werkdag, en mijn bewondering voor leerkrachten in Zuid-Afrika is alleen maar toegenomen ! Zij verdienen echt een standbeeld. No way dat een pas afgestudeerde dit overleeft ! Dankzij mijn 15 jaar ervaring in het onderwijs, ken ik de knepen van het vak en ook hier ben ik begonnen with setting rules like "raise your hand before you want to say something etc etc." Als je ze niet in de hand zou hebben, zetten ze gegarandeerd de boel op stelten !

Soit, vrijdagavond hebben we een drumsession met de ganse groep en zaterdag doen we de peninsula tour, all the way down to Kaap de Goede Hoop, oftewel Cape of Good Hope. Ik ben er al geweest, 8 jaar geleden and I remember the most beautiful views you get there ! The only place on earth where 2 oceans meet. We worden vrijdagmiddag opgehaald bij onze gastfamilie en worden zondagmiddag terug gebracht, dus we slapen met z'n allen terug in onze lodge tijdens het weekend.
Zoals wij een vrije woensdagmiddag hebben in ons schoolsysteem, zijn de lln hier vrij op vrijdagmiddag. Dus nog anderhalve dag en joepie, we kunnen genieten van een welverdiend weekend (al zeg ik het zelf hehe). De paasvakantie start hier gelijk met Belgie. Geen holiday for Nicky, nee, want in de paasvakantie werk ik in de kids'club, samen met mijn hostmom, het is een soort opvang tijdens de vakanties. Uiteraard ben ik wel van plan om nog een paar dagen vakantie te nemen voor ik uiteindelijk het vliegtuig naar huis terug neem, want in Belgie begin ik terug direct les te geven after the weekend I am coming home. Maar zover is het (gelukkig) nog niet, ik heb nog een volle 3 weken te gaan, voor ik op dat vliegtuig richting Brussel stap.
But still very much looking forward already to see all of you back, hug and kiss you and show you all my pictures and listen to your stories as well. Ik laat jullie ook weten dat ik jullie persoonlijke mails naar mijn hotmail ook lees, it is not because I don't send anything back that I don't get them, ok. Het gaat gewoon veel sneller voor mij om hier mijn verslag te doen, dan het telkens te moeten herhalen in separate mails. Appreciate very much that you leave messages behind and I am always looking forward to your responds and/or mails as well !
Tot de volgende ! Big kiss and hug !

  • 13 Maart 2008 - 09:23

    Marinka:

    Liefste Annick,
    probeer je toch maar te verzorgen, het zou al te jammer zijn dat je gezondheid je belet tenvolle te genieten. Ik neem aan dat er daar toch ook dokters zijn. Een droge hoest, dat hoor ik niet graag want dat betekent dat het vastzit en zoiets is nooit goed. Verzorgen of je ondermijnt je volledige gestel!
    Voila, that was mum talking!

    Amai, een onvoorbereide speech voor 800 man, niet slecht. Dat zijn ervaringen die je nooit vergeet.
    Ik hoop dat die klein mannen ginder appreciëren wat je daar doet.
    Ze zitten natuurlijk in een moeilijke egoïstische leeftijd, maar gelukkig ben je dat ook gewoon.

    Hier is het examenperiode, heel vroeg trouwens. Het was een kort trimester maar toch ben ik blij dat het bijna vakantie is. Ik snak naar rust en naar zon. Vooral naar zon. Tegenwoordig regent het veel en het waait hard. Dat zorgt altijd voor onrust.
    "Slecht weer voor zotten en kinders", zei
    mijn grootmoeder altijd en alhoewel dat het wat oneerbiedig is uitgedrukt, is het een waarheid als een koe.

    Straks ga ik tussen het verbeteren door een uurtje gaan spinnen in water samen met 3 leuke collega's. Benieuwd wat dat gaat geven en of ik morgen uit bed geraak.

    Zoals je weet wens ik je veel kracht om te geven en veel plezier met het ontvangen.

    Heel veel liefs
    Marinka

  • 13 Maart 2008 - 15:43

    Dirk:

    Dear friend
    Wat een verslag! Het doet me een heel klein beetje terugdenken aan onze tijd in London al die jaren geleden en ik krijg heimwee :) Heel goed van jou dat je die gasten duidelijke regels geeft. Ik denk dat ik het niet meer zou kunnen na al die jaren in het volwassenenonderwijs. Daarom bewonder ik ook erg wat je doet!! Ik vind het wel grappig dat je LO geeft :) Maar 't is natuurlijk geen sport :)
    Bovendien lees ik hier ook nog eens waar Marinka zo allemaal mee bezig is :) Dat doet deugd! Darling Marinka, als je dit leest dan stuur ik je een dikke kus uit Gent en ook één naar Zuid-Afrika
    XXX
    Dirk

  • 13 Maart 2008 - 18:00

    Annemie:

    Hi honey,

    Sorry to hear about your poor health! Take care!
    Boy, what an experience, teaching over there!
    Feeling very thankful already with my small groups in Moerbeke ! (hihihihih)
    Take care, enjoy the life and.... the spare time!

    Big kiss
    Annemie

  • 14 Maart 2008 - 02:14

    Wim:

    Hoi Nicky,

    Ben elke dag hier eens komen piepen maar kon je tot op heden niet vinden op deze site. Maar goed, je bent er nu en blijkbaar geniet je ondanks de grote klassen en wat lichamelijke klachtjes toch met volle teugen.

    Ik ben stikjaloers op hetgeen je nu verwezenlijkt. Ik wil er alles over horen en als ze daar nog een leerlingenbegeleider of opvoeder kunnen gebruiken.....

    Buiten je collega's en je family members etc, mis je hier eigenlijk weinig. Letterme is het dan blijkbaar toch aan het verprutsen en dan weer niet, het weer (+/- 10°) uit zich in typische maartse buien met de nodige windstoten erbij en we zitten in de dagelijkse sleur waar jij duidelijk niet in zit.

    Je zit bijna in de helft en voor je het weet is het weeral voorbij.

    Dus, geef je zintuigen de kost en snuif de emoties en het Zuid-Afrikaanse aura op en geniet van het moment.

    Kus

    Wim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

A

5 weken vrijwilligerswerk : teacher in Heathfield High School, Cape Town

Actief sinds 25 Jan. 2008
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 25785

Voorgaande reizen:

02 Maart 2008 - 05 April 2008

the privilege to do volunteerwork

Landen bezocht: