Table Mountain - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van A De Sutter - WaarBenJij.nu Table Mountain - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van A De Sutter - WaarBenJij.nu

Table Mountain

Door: nickycapetown

Blijf op de hoogte en volg A

19 Maart 2008 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hoi hoi iedereen, hier ben ik terug. Alweer veel te vertellen. Guess what ? Jullie gaan dit niet geloven, but it is very true : another teacher quit here ! Dat is de 2e in 1 week ! Je weet dat er op maandagmorgen wekelijks een assembly meeting is door de directeur, eerst voor de leerkrachten apart in de leraarskamer, daarna op een van van de vele speelplaatsen die deze school telt, voor de leerlingen die dan op tribunes zitten. Wel, een van zijn eerste mededelingen was dus dat er alweer een leerkracht er de brui aan gegeven heeft, en hoe jammer hij dat vindt natuurlijk. Vrijdag is er een incident geweest in die leraar zijn klas, 4 meisjes begonnen te roepen en te vechten met elkaar en dat was dus blijkbaar de spreekwoordelijke druppel.
Enfin, nu zijn ze hier dus op zoek naar 2 leerkrachten.
De lesweek is voor mij goed begonnen, I still enjoy my teaching here, maar na een lesdag ben ik wel nog steeds doodop. Mijn bewondering neemt elke dag toe voor alle leerkrachten hier, want die grote klassen hier, zijn echt een struikelblok. Bovendien worden ze onderbetaald, een leerkracht verdient hier gemiddeld 800 euro/maand, veel te weinig volgens hun diploma. Als ik hen vertel hoeveel lln er gemiddeld bij ons in de klas zitten, lijkt dat een droom voor hen, aldus mijn collega's hier. In de townships, zitten ze soms met meer dan 60 in een klas, imagine !!
Over townships gesproken, ik las op de site van "Het Volk" een artikel over rijken die met een gids de townships (=sloppenwijken) bezoeken in Thailand, Johannesburg, etc. Eerlijk gezegd had ik ook een heel dubbel gevoel toen ik hoorde dat we de townships gingen bezoeken. Kan dat moreel gezien wel vroeg ik me af. Is dat niet wat voyeuristisch gaan doen om de verschrikkelijke armoede en de miserie als toeristische attractie te beschouwen? Maar ik kreeg meteen antwoord op mijn vraag daar : de opbrengst van het geld van die excursie gaat voor een groot deel naar de mensen zelf in de township die wij bezochten, verzekerden ze ons. Ik hoop dat het waar is. In ieder geval ben ik toch ook blij dat ik zelf een paar kinderen heb kunnen blij maken met een paar (voor ons onnozele) balpennen. In dat artikel stond ook dat in bepaalde steden ze geen geld vragen, maar de toeristen kunnen hun steentje bijdragen door gratis voedsel en drank uit te delen, en boterhammen te helpen smeren. Kijk, jammer dat wij dat niet mochten doen ! De meningen zullen in ieder geval verdeeld blijven, aan de andere kant vind ik het ook niet onbelangrijk dat toeristen ook de ECHTE kant van een stad zien, dat het niet alleen white beaches zijn with blue ocean ! Dat is de eerste stap, 2e stap moet effectief hulp verlenen zijn.


Gisteren ben ik met grade 10 mee op schooluitstap geweest naar Table Mountain. Leerlingen kregen uitleg van een gids over de vegetatie op de tafelberg, etc. De uitstap kaderde in de lessen van science. Heel leuke uitstap, you have the most beautiful views als je daar heel bovenaan op de tafelberg staat, die 1067 m hoog is. We hebben wel enorm lang moeten wachten, wegens alweer electriciteitsproblemen, hebben ze moeten overschakelen op de generator, om de cabines (can carry 65 persons) via de kabels naar boven te laten gaan. We gingen normaal rond 1 pm op school terug zijn, maar uiteindelijk werd het 3.15 pm. Bovendien was het gisteren een heel warme dag, 32 gr, en alle 90 lln zochten de schaduw op tijdens het wachten.

De electriciteit is hier al 3 keer uitgevallen op een paar dagen tijd. Eskom (=Zuidafrikaanse Electrabel) kan het verbruik niet bijhouden, met alle gevolgen vandien. Je ziet ook dagelijkse mededelingen op tv om zuinig te zijn met energie. Gisteren na school liep ik in de "mall", soort shoppingcentre in mijn buurt, ik wou naar het internetcafe,maar alles was dus uitgevallen. Veel winkels sloten ook meteen toen.

Vandaag viel er een lesuur weg, want er was een "roadshow". Eigenlijk kan je het een soort workshop noemen, en het ging over alcohol "think before you drink". Heel goed gebracht !
Funny but true, maar ik kijk echt uit naar sommige klassen die ik heb, er zitten zoveel toffe leerlingen in. Vandaag zijn er 2 lln die me zelfs ontroerd hebben. Ik had als taak opgegeven dat ze een "thank you letter" mochten schrijven naar iemand die ze zelf mogen kiezen, nadat ik eerst een voorbeeldbrief had voorgelezen. Nathan en Brent hadden elk besloten om een brief te schrijven naar Miss De Sutter. Super lief wat ze schreven ! Ik laat jullie de brief zeker lezen when I get back home.
Ik ga al mijn leerlingen weliswaar missen, besef ik nu al.

Morgen is het hier de laatste schooldag, aangezien de paasvakantie hier begint op Goede Vrijdag. De directeur heeft me gevraagd of ik morgen terug een woordje wil zeggen bij wijze van afscheid, terug voor een publiek van meer dan 800 lln. Deze keer kan ik wel eens nadenken over wat ik ga zeggen haha.
Morgenavond gaan Tine, Judith, Anke en ik terug naar Kaapstad city om daar te blijven slapen in een lodge. Zondag, op Pasen, komen we dan terug naar ons gastgezin. Vrijdag gaan we naar Robbeneiland en dit weekend is er een 2 oceans jazz-festival, John, ik hou een plaatsje voor je vrij, ok ? Helemaal jouw ding, nietwaar ! Time flies, ik ben hier al een goeie 2 weken, can't believe it !

John, Lien, Marinka, jullie hebben veel examenverbeterwerk achter de rug, het mijne moet nog beginnen. Ik heb een toets over Belgie afgenomen in elke klas waar ik kom, dat betekent dat ik een goeie 350 copies te verbeteren heb...(7 klassen aan gemiddeld 45 lln). En ik moet er nog aan beginnen... vrijwilligers gevraagd haha. Tine heeft vast wel zin om me te helpen hihi.
Thanks again for all your messages, jullie hebben geen idee hoe leuk ik het vind om telkens van jullie te horen ! Marinka, thanks a lot for the good advice, ik heb een doos vitaminen met extra ijzer gekocht. Lien, je deed me echt lachen toen ik je bericht las haha. Wim, je gaat je hier zeker nuttig kunnen maken, er zijn zelfs een aantal vrijwilligers die in een centrum werken met kinderen met syndroom van Down. En nee, ik ben gelukkig nog geen slangen tegengekomen, wel heel grote kakkerlakken, heb je me niet horen roepen tot in Belgie ? Jezus, was dat schrikken !

Nou, zonnige groetjes en tot mails !

Veel liefs en tot later !

  • 21 Maart 2008 - 08:01

    Wim:

    Kakkerlakken, waarom maken mensen daar toch altijd zo'n problemen over :-p.

    Even een paar weetjes over kakkerlakken:
    van kakkerlakken gesproken, de onnavolgbare Mythbusters hebben 't getest:
    *ge geeft die beesten een dosis straling waar je zelf van doodvalt, zij doen gewoon verder hun ding. (of ze daarna de leeuw en 't zwijn nog kunnen evenaren, is een andere vraag)
    *ge steekt die beesten onder water, de volgende dag lijken ze dood, tot ze een tijdje later vrolijk weer rondkruipen.

    En ge moogt een kakkerlak niet doodtrappen. De eitjes dragen ze op hun rug dus de kans is groot dat je dan met kakkerlakeieren rondloopt.

    Hehe waar hou ik me mee bezig.

    In ieder geval. Die klassen (+/-60 lln) is waanzin. Hoe kan je dan een goede begeleiding geven. Ik zit al steen en been te klagen dat mijn dochtertje in een klas van 36 kinderen zit in het instapklasje.

    Wanneer is de terugkomst nu weer.

    XXX

    Wim

  • 21 Maart 2008 - 09:59

    Dirk:

    Hoi lieve schat!
    Vandaag is het de laatste dag les in België en morgen begint de vakantie. Het is schitterend om jouw verhalen via internet te kunnen volgen! Ik ben erg benieuwd om je te zien en jouw verhalen te horen en foto's te zien als je terug bent maar geniet nog maar daar!
    Lesgeven daar is een enorme uitdaging en ik denk dat er inderdaad nog veel werk aan de winkel is na de afschaffing van apartheid!
    Even wat nieuws uit Apenland (Tja, ik kan hte niet laten :) Gisteren heeft pastoor Leterme zijn preek in de kamer gehouden. De saaie notaris is premier geworden (Bah, ik krijg het niet over mijn lippen "Premier" Leterme) en heeft als boekhouder zijn jaarrekening voorgelezen maar dan zonder cijfers. De incompetentie stroomt van die man af en sommige van zijn uitspraken zijn gewoon lachwekkend en irriteren me mateloos. Maar goed, hij mag nu eens goed besturen en we zien wel!
    Nog wat verdere info : Quickie is ook weer minister, ABX Schouppe is staatssecretaris (mooie exit en nu maar hopen dat deze regering snel valt), Annemie Turtelboom is weer opgevist en gelukkig is er nog de knappe Magnette. Ik mis na 24u al de bevlogen Verhofstadt, ook al ben ik geen liberaal :)
    I'll keep you posted! En voor de rest : geniet, my darling!
    Dirk
    XXX

  • 22 Maart 2008 - 09:56

    Luc De Muynck:

    Hoi Annick.Leuk om je belevenissen te lezen.Mijn pc lag 2 weken in panne,daarmee dat ik nog niks laten horen heb!Kwens je nog veel leuke dagen en vele kusje vanuit "Oosteeklo".Dikke kus.Luc.

  • 22 Maart 2008 - 11:00

    Sonnürke:

    Hello Annick!

    Blijkbaar doe je het daar heel goed! Ik heb alvast heel veel bewondering voor je!
    Ik mis je wel op ons schooltje in Zelzate! We hebben een zware werkweek achter de rug (niet zo zwaar vergeleken met jouw werk daar waarschijnlijk...), maar kunnen nu ook genieten van de paasvakantie!

    Tot binnenkort!

    Dikke knuffel van je collega,
    Sonnürke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

A

5 weken vrijwilligerswerk : teacher in Heathfield High School, Cape Town

Actief sinds 25 Jan. 2008
Verslag gelezen: 292
Totaal aantal bezoekers 25765

Voorgaande reizen:

02 Maart 2008 - 05 April 2008

the privilege to do volunteerwork

Landen bezocht: